Centrala Stadsrum

Nyheter

Det senaste från stadskärnan
07
Oct

I love Hjo

Skrivet den 07 Oct 2022, kl 09:30

Alla platser har ett varumärke – oavsett om det finns nedskrivet i ett dokument eller inte.  
Människor, du och jag har en uppfattning om vår plats, både positiva och negativa. En god platsmarknadsförare ska ha koll på varumärket, kraftsamlar aktörerna på platsen och har ett driv framåt.

Flera av oss har, när vi kommit till en ny plats, kanske lagt märke till kommunens devis på minnet. Vingåkers, “En promille kan inte ha fel”, Vallentunas “Var femte invånare är en häst”, Fagerstas “Här får du livstid” och “When i Europé – don´t miss Skurup”. Det är deviser som blivit kända genom bl.a. infartsskyltar och som i flera fall inte används längre, men lever kvar i minnet. Det kan säkert upplevas som att det bara kostar en massa pengar att ta fram en slogan, men att arbeta med platsvarumärke är så mycket mer än en logotype.

En utmaning är att platsvarumärket samägs av alla som bor på platsen, vilket innebär en del utmaningar med kommunikationen och samsynen när man vill berätta det unika med just sin plats. Det är svårt att sammanfatta det unika med Falun på ett vis så att många tycker att det är bra. Det är en utmaning att våga vara spretig. Det gäller att hitta något annat än det vanliga, kanske lite slätstrukna som t.ex. “nära till allt”, ”slipp pendlingsköer”, ”leva nära både stad och natur” eller ”ett spännande näringsliv”, vilket inte är unika uttryck. Ofta handlar det om att hitta platsens själ och DNA.

Vad tycker du är vår stads DNA?
 
Kanske något som inte enbart sitter i de fysiska tillgångarna. Det är inte enkelt, men här avgörs en stor del av framgången. Borlänge fick det lite serverat när de för några år sedan fick utmärkelsen som Sveriges fulaste stad. En självklar, smart och allt annat än tråkig slogan skapades av det “Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig”.  

Lasse Westin
Centrumutvecklare