Centrala Stadsrum

Nyheter

Det senaste från stadskärnan
25
Nov

@mittfalun – Visst är du en ambassadör?

Skrivet den 25 Nov 2022, kl 10:09

Jag tror envist på att alla vi som är medborgare i Falun är den bästa marknadsföringen för vår stad, det naturliga ambassadörskapet. Hur häftiga och påkostade kampanjer som än skapas tror jag mer på oss!Kraften i de många invånarnas förmåga att nå ut både genom mun-till-mun och genom digitala kanaler är enorm. Framgångsrika platser lyckas […]

Läs mer
16
Nov

Det är mörkt nu

Skrivet den 16 Nov 2022, kl 10:48

Just nu är det lite för mörkt ute och vi är trötta och gäspiga lite till mans. Vi får vi frågor från olika håll om hur det kommer bli med julbelysningen i år. I Falun är det kommunen som sköter julbelysning. Svaret är att vi inte vet det ännu. Centrala Stadsrum har för flera veckor […]

Läs mer
10
Nov

Är evenemangen viktiga för staden?

Skrivet den 10 Nov 2022, kl 17:17

Självklart är dem det och jag vill lyfta vikten av evenemang i en stadskärna. Evenemang är ett av de vanligaste sätten för en plats att skapa attraktionskraft. Det är konkret, kul och skapar aktiviteter på platsen. Ett evenemang genererar besökare, skapar stolthet bland invånarna och bidrar med intäkter till verksamheterna. Det gäller att skapa något spännande […]

Läs mer
27
Oct
Par går över Vattubron i Falun

Platsmarknadsföring – vad är det?

Skrivet den 27 Oct 2022, kl 12:46

Platsen är viktig för framgången. Näringslivet behöver arbetskraft att rekrytera, kommunen behöver ett gott skatteunderlag och verksamheterna behöver kunder. Intäkter till kommun och näringsliv gör att platsen kan behålla och utveckla viktiga servicefunktioner som förskola, skola, infrastruktur, vård, handel och restauranger. Vid marknadsföring av en produkt är det ofta fokus på att omvandla en person […]

Läs mer
21
Oct

Folk tänder på Falun

Skrivet den 21 Oct 2022, kl 08:53

Vad skapar attraktionskraft till en plats? Det är en spännande fråga som man kan tänka kring från många håll och infallsvinklar. Men om vi tänker en attraktion som ger ekonomiskt avtryck i platsens utveckling, finns det några faktorer som är gemensamma för de platser som växer. Att vara en plats där man konsumerar och inte enbart producerar. […]

Läs mer
14
Oct

Sverige behöver fler Falun

Skrivet den 14 Oct 2022, kl 09:30

Följande är uppsnappat från styrelserummet hos Svensk Handel Stil: “Falun är en av de få starka städerna. Cityhandeln i Falun är extremt stark, vilket gör att fler vill etablera sig där. Vi vill se fler sådana städer!”. Citatet kommer från Martyn Ingham, Business Owner, SKO UNO (som under pandemin startade JEANS UNO på Gamla Brogatan […]

Läs mer
07
Oct

I love Hjo

Skrivet den 07 Oct 2022, kl 09:30

Alla platser har ett varumärke – oavsett om det finns nedskrivet i ett dokument eller inte.  Människor, du och jag har en uppfattning om vår plats, både positiva och negativa. En god platsmarknadsförare ska ha koll på varumärket, kraftsamlar aktörerna på platsen och har ett driv framåt. Flera av oss har, när vi kommit till […]

Läs mer
30
Sep

Vi bygger vår stad tillsammans

Skrivet den 30 Sep 2022, kl 08:11

Vi bygger vår stad tillsammans. Då och då går vi ut med det budskapet. Hur går det då till i praktiken? På den frågan finns det en massa olika svar naturligtvis och många olika intressen som ska balanseras. Självklart har Falu kommun, politiken och Centrala Stadsrum en tung roll, men inte enbart. En stad är […]

Läs mer
23
Sep
Soffgrupp vid Knutpunkten Falun

Mysig, Levande, Kreativ, Trygg och Energigivande

Skrivet den 23 Sep 2022, kl 13:24

Enligt ovanstående ord beskriver vi stadskärnan i vår strategi #Falunhänder. Läs den gärna HÄR. Vi arbetar självklart med alla delar parallellt. I den här texten kommer jag dock att lyfta fram trygghetsaspekten. Trygghet är viktigt för alla. Trygghet i sin familj, i sina relationer, i sin klass eller på sin arbetsplats. Likaså är det viktigt […]

Läs mer
16
Sep

FYgitalt

Skrivet den 16 Sep 2022, kl 10:33

Ofta pratar vi om att verksamheter behöver finnas med på den digitala plattformen.Det kanske inte alltid är nödvändigt med en fullt utbyggd e-handel eller avancerad beställningssida, men någon form av digital närvaro är nödvändig för att möjliggöra den sömlösa shoppingen och upplevelsen. Centrala Stadsrum arbetar bl.a. med att driva utvecklingen av “rummet mellan husen”, d.v.s. […]

Läs mer